Kopplingsbyte i Karlskrona
Kopplingen finns mellan motorn och växellådan i manuellt växlade bilar och består av en eller flera kopplingslameller med friktionsbelägg som under körning pressas mot en stålskiva med fjädrar. (Koppling finns inte på automatväxlade bilar utan där finns istället en momentomvandlare.) När du trycker ner kopplingspedalen så delar de på sig och börjar slira. Trycker du ner kopplingspedalen helt så är de nästan helt frikopplade från växellådan. Om kopplingen
Kopplingen har slitagedelar precis som bilens övriga delar. Det är kopplingslamellerna som slits ut. Du märker att kopplingen är sliten när det är svårt att växla, när du hör den slira och bilen inte accelererar som vanligt. Första symtomet på en sliten koppling brukar vara att du hör att motorns varvtal ökar i uppförsbackar. Dåliga kopplingslameller kan man även märka på att kopplingspedalen ”tar” allt högre upp.
Hur fungerar en koppling?
Det är kopplingen som överför kraften från motorn till växellådan. Materialet i kopplingslamellen är närbesläktat med bromsbelägg, som har en liknande funktion. Extra utsatta för slitna kopplingar är husvagnsägare som ofta tvingas backa i branta uppförsbackar. Slitna kopplingar bör bytas snarast hos din Bilverkstad. När kopplingen väl går sönder blir du tyvärr stående vid vägkanten. Har du otur så går även svänghjulet sönder. (Svänghjulet finns även det mellan motor och växellåda på bilar med manuell växellåda, och är till för att jämna ut hastigheten.) Trösso Bilverkstad hjälper gärna till, behöver du byta kopplingslameller eller har andra frågor är du välkommen att kontakta oss på Trösso Bilverkstad. Du får självklart hjälp med att lösa de akuta bilreparationerna, men vi hjälper förstås även gärna till med förebyggande bilservice.
Får du gasa mer än vad fordonet rör sig framåt? Du kan ha en sliten koppling.
Mellan motor och manuell växellåda sitter ett kopplingssystem som frilägger växellådan från motorns rotation. Kopplingen består av bl.a. lameller, tryckplatta och urtrampningslager, dessa delar är utsatta för slitage vid varje växlingstillfälle och kan behöva bytas någon gång under fordonets livstid.